nieuws 12 oktober Assen

Ow cup onk finaleraces 12 oktober

Dit weekend reed ik mijn laatste races van dit seizoen in de procup 600 van de OW Cup met de R6.

Vrijdag 11 oktober, vrije trainingen.
Op vrijdag hadden we een CRT– dag (vrije trainingen) geboekt om weer te wennen aan de 600cc en het ‘gevoel’ terug te krijgen. Het waren 5 natte sessies. Voor mij was dat goed omdat de voorspelling voor zaterdag ook regen aangaf en ik nog nooit met een 600cc in de regen op het TT-circuit had gereden. In deze sessies leerde ik dus extra veel. Op een kleine schuiver in de Strubbe na was het een goede dag waar ik veel heb geleerd.

Zaterdag, 12 oktober, raceday
Omdat het de laatste races van het jaar waren hadden we op zaterdag niet één race maar twee. Dat betekende ook dat je maar één kwalificatie had om een goede tijd neer te zetten.

Kwalificatie
De dag begon met regen dus de baan was nat. Ik had met het team afgesproken om het rustig op te bouwen en in de laatste ronden m’n snellere tijd proberen neer te zetten. Na lang zoeken op de baan naar een vrij stukje vond ik deze en reed ik in de laatste ronde m’n snelste tijd. Ik eindigde als 4de, een mooie uitgangspositie voor de race.

Race 1
De omstandigheden waren zoals we al vaker in het jaar mee hadden gemaakt half nat, half droog. We kozen er voor om een regenband voor te monteren en een intermediate achter omdat de baan snel opdroogde. Dit bleek een goede keus, ik won meteen een plek met de start en we reden met 3 man weg van het veld. Ik reed op de 3de plek en was op weg naar een podiumplek tot in de vijfde ronde mijn schakelpook afbrak en ik nog 5 ronden in de 5de versnelling moest rijden. Ik eindigende uiteindelijk toch nog op een 6de plek. Ik weet dat soort dingen kunnen gebeuren, het blijft een mechanische sport maar toch overheerste de teleurstelling. Gelukkig hadden we race 2 nog later op de dag voor een revanche.

Race 2
Wederom waren de omstandigheden half nat, half droog. Dit keer kozen we er met het team voor om voor en achter regenbanden te monteren omdat het net voor de start begon te regen. Dit bleek weer een goede keuze. Na de teleurstelling van race 1 was ik er op gebrand om een sterke tweede race te rijden. Tijdens de start was ik goed weg en pakte ik meteen de kop. Helaas was er in de eerste ronde al een rode vlag waardoor iedereen naar binnen moest en de race opnieuw gestart moest worden.
Bij de herstart had ik weer een goede start en lag tweede. De hele race reed ik achter de rijder op de 1ste plek met de gedachte dat ik hem in de laatste ronde zou kunnen pakken omdat ik op een aantal punten sneller was. In de laatste ronde voerde ik dit dan ook uit maar was net iets te gretig en ging 7 bochten voor het eind onderuit in de Ruskenhoek. Ik baalde wel maar was uiteindelijk minder teleurgesteld dan bij de 1ste race, dit omdat ik een sterke race reed en heb laten zien dan ik in alle omstandigheden snel kan zijn.

Een speciale dank gaat uit naar het team, zonder jullie tomeloze inzet had ik niet zo kunnen rijden. De samenwerking was top en dat resulteerde onder meer twee keer in een goede bandenkeus. Wel jammer dat ik het niet kon afmaken.

Dit was al weer de laatste race van een lang seizoen dat in maart in Spanje begon en vorige week eindigde, een seizoen waar ik veel geleerd heb en een behoorlijke progressie heb gemaakt. Een seizoen dat ik niet zonder mijn sponsoren, het team (yamaha racing edwin ott motoren) en aantal zeer behulpzame mensen op het paddock had kunnen rijden, heel veel dank daarvoor.
We zijn al druk bezig met de plannen voor volgend jaar, als daar meer duidelijkheid over is komen we weer in de lucht.